تبلیغات
صبح صادق
صبح صادق

باعنایت به اینكه قرآن شفای هردردی است چگونه می توان با قرآن انس گرفت؟

 

برای بهره مندی از دولت قرآن و ره یافتن به خلوت آرامش و معنویت آن موارد زیر را باید مد نظر داشت:


 

الف . فهم قرآن:

قرآن می فرماید: «... ان الذین اوتوا العلم من قبله اذا یتلی علیهم یخرون للاذقان سجدا". و یقولون سحبان ربنا ان كان وعد ربنا لمفعولا" . و یخرون للاذقان یبكون و یزیدهم خشوعا"; كسانی كه پیش از (نزول قرآن و آیات ) آن , به آن ها دانش داده شده , هنگامی كه (این آیات ) بر آنان خوانده می شود, سجده كنان به خاك می افتند و می گویند: منزه است پروردگار ما, كه وعده هایش به یقین انجام , شدنی است . آن ها (بی اختیار) به زمین می افتند و گریه می كنند و (تلاوت این آیات همواره) بر خشوعشان می افزاید« (اسراء آیه 109 - 107).

علامه طباطبایی می فرماید: »مراد از علم داده شدگان قبل از نزول قرآن , كسانی هستند كه خود را برای فهم و هضم سخن حق و قبول آن آماده كرده اند و این آمادگی از این روست كه به علم حقیقت معنای قرآن مجهز شده اند و همین علم قبلی هم برایشان صفت خشوع را به ارث آورده , در نتیجه وقتی برایشان قرآن تلاوت می شود, بر خشوعشان افزوده می گردد«,(المیزان , ج 13, ص 222)

فهم قرآن را باید كسب كرد تا خشوع , خضوع , لذت و... به دنبال آن بیاید. فهم قرآن , دارای مراحل زیر است:

1- آشنایی با مفاهیم و معانی قرآن:

برای آشنایی با مفاهیم قرآن به طور مستمر و مداوم باید از تفسیرهای فارسی مثل تفسیر نمونه , تفسیر آقای قرائتی , تفسیر آیه الله جوادی آملی و مانند آن , استفاده كرد.

2- تدبر:

پس از آشنایی با قرآن , باید به تعمق و تدبر در آن پرداخت , تا عبرت و دعوت قرآن را دریافت . مولا علی (ع ) می فرمایند: »الا لاخیر فی قرائه لیس فیها تدبر...; آگاه باشید در آن قرائت قرآنی كه تدبر نباشد (خوبی و رشد عقلانی و معنوی و) هیچ خیری وجود ندارد«, (میزان الحكمه , ج 8, ص 88, ر 16234).

ب . عمل به قرآن :

باید دعوت قرآن را لبیك گفت و به آن عمل كرد. نتیجه ی فهم قرآن و مراتب آن , باید عمل به قرآن باشد و گرنه به اندازه ی عمل نكردن به قرآن و بی اعتنایی به آن , قساوت قلب افزون می گردد و آثار روح افزا و حلاوت تلاوت كاسته می شود. امام صادق (ع ) درباره ی تفسیر این آیه »... یتلونه حق تلاوته ...; كسانی كه قرآن را همانگونه كه سزاوار تلاوت است , تلاوت می كنند...«, (سوره ی بقره , آیه ی121).

می فرمایند: »یرتلون آیاته و یتفهمون معاینه و یعملون باحكامه و یرجون وعده و یخشون عذابه و یتمثلون قصصه و یعتبرون امثاله و یأتون اوامره و یجتنبون نواهیه ... یتلونه حق تلاوته; یعنی كسانی كه آیات را با ترتیل می خوانند و معانی آن را می فهمند و به احكام آن عمل می كنند و به وعده ی آن امیدوار و از عذابش ترسان می باشند و از قصه های آن الگو می گیرند و از مثال هایش پند می پذیرند و اوامر آن را انجام می دهند و از نواهی آن اجتناب می كنند...«, (میزان الحكمه , ج 8, ص 84, ر 16217, چاپ اول , سال 1363, قم , مكتب الاعلام الاسلامی ).

ج . رقت قلب:

عمل به قرآن موجب رقت قلب و بروز حالات دلپذیر معنوی می شود. تلاوت آن نیز قلب را صفا و جلا می بخشد.

د. تلاوت مستمر:

باید قرآن را هر روزه خواند. رسول اكرم (ص ) می فرمایند: »علیكم بتعلم القرآن و كثره تلاوته ; بر شما باد آموختن قرآن و تلاوت زیاد آن «, (همان , ص 75, ر 16163).

در روایتی دیگر حضرت می فرمایند: »ان هذه القلوب تصداء كما یصداء الحدید »قیل : یا رسول الله فما جلاؤها؟ قال : تلاوه القرآن; به درستی كه دل ها نیز مانند آهن زنگار می گیرد. سؤال شد: یا رسول الله جلابخش چنین دل هایی چیست ؟ فرمود: تلاوت قرآن «, (همان , ص 81, ر 16198).
 ه ترتیل :

شایسته است قرآن با ترتیل خوانده شود.

حضرت علی(ع ) در تفسیر آیه ی »و رتل القرآن ...«, (سوره ی المزمل , آیه ی 4) می فرمایند: »بینه تبیانا", و لاتنثزه نثر الرمل , و لا تهذه هذ الشعر, قفوا عند عجائبه , و حركوا به القلوب , و لا یكون هم احدكم آخر السوره; قرآن را با ترتیل بخوان معنایش این است : آن را حتما" واضح و آشكارا بخوان و نه مانند سنگ ریزه (های بیابان كه پراكنده است ) پراكنده بخوان و نه مانند شعر با شتاب بخوان . به عجایب قرآن كه رسیدید, مكث كنید و دل های خود را با آن تحریك كنید (و تحت تأثیر قرار دهید) و هم هیچ كدام از شما این نباشد كه به آخر سوره برسید«(میزان الحكمه , ج 8, ص 87, ر 16230).
و. صوت زیبا:

قرآن را با صورت زیبا بخوانید یا از نوارهای قرآن استفاده كنید, تا دل تحت تأثیر قرار گیرد. رسول اكرم (ص ) می فرمایند: »حسنوا القرآن باصواتكم فان الصوت الحسن یزید القرآن حسنا"; قرآن را با صدای خود نیكویی بخشید, زیرا صوت زیبا بر زیبایی و حسن قرآن می افزاید«, (همان , ص 82, ر 16212).
این ها پلی است برای رسیدن به لذات روحی و عشق به قرآن . در پایان سفارش می كنیم راهكارها را طبق برنامه ی روزانه و منظم به كار گیرید تا هر چه بیش تر با قرآن انس گیرید و در سایه ی این انس دلباخته و شیفته قرآن شوید.

برای آگاهی بیشتر, مطالعه ی كتاب های زیر معرفی می شود:

1- شهید مطهری , شناخت قرآن

 2- تقی پور, پژوهشی پیرامون تدبیر در قرآن

كلانتری , كلیدهای فهم قرآن

در پاسخ به بخش دوم پرسش شما می توان گفت : خودشناسی ارزشمندترین شناخت ها و رساننده به خداشناسی است.

 در روایت از امیرالمومنین (ع ) است : »معرفه النفس انفع المعارف« اكنون در این زمینه به دو نوع مطالعه نیاز است:

الف ) مطالعه علمی : درباره خودشناسی نوعی و به تعبیر دیگر »انسان شناسی « (اومانولوژی ) است.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ك:

1- انسان و ایمان شهید مطهری.

2- انسان در قرآن شهید مطهری

3- خودشناسی برای خداشناسی محمد تقی مصباح یزدی

4- جامع السعادات ملا مهدی نراقی.

5- محاسبه النفس سید بن طاووس.

ب ) مطالعه عینی : یعنی تفكر و تأمل در وجود خویشتن شناخت معایب و محاسبه نفس خویش . یقینا هر چه آدمی بیشتر در خود فرو رود و به اخلاق و كردار خود بیندیشد بیشتر خود را خواهد شناخت . در این رابطه انسان چون طبیبی حاذق باید بیماری های نفس خویش را دریابد و با مهارت و جدیت به درمان آن بپردازد. این گونه خودشناسی اسا       سی ترین ركن خودسازی و عروج به مقامات بلند معنوی است . زیرا كسی كه فاقد آن باشد عمری را در غفلت و بی خبری سپری خواهد كرد و چه بسا عمری با ملكات رذیله زندگی كند وبه سرای آخرت بشتابد بدون آن كه ره توشه ای به همراه داشته باشد. در این رابطه كتاب های اخلاقی تا حدود زیادی می تواند راهنمای انسان باشد.

برای آگاهی بیشتر ر.ك:

1- چهل حدیث امام خمینی

2- المراقبات میرزا جواد ملكی تبریزی.

3- پرواز در ملكوت امام خمینی





نوشته شده در تاریخ جمعه 19 خرداد 1391 توسط modir
طبقه بندی: قطره ای ازكلام وحی 
برچسب ها: قرآن شفا درد مفاهیم قرآن طور تفسیر نمونه آقای قرائتی آیت الله جوادی آملی میزان الحكمه 
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin